Jak zdefiniować kompetencje metodyka e-learning? Co powinien wiedzieć metodyk i projektant e-learning? Jakimi tematami warto się zainteresować? Jakie umiejętności rozwijać? Bardzo często słyszę te pytania. Niedawno o pracy konsultanta e-learning pisał Harold Jarche, próbując oszacować ilość czasu pracy poświęcaną na zadania z obszarów: analityki biznesowejpedagogiki i technologii

Metodyk e-learning, czyli kto?

W Polsce stanowisko osoby, która projektuje treści szkoleń e-learning przybiera różne nazwy: metodyk e-learning, dydaktyk e-learning, projektant szkoleń, dydaktyk medialny … co firma to stanowisko. Stanowisko nazywa się w szerokim świecie Instructional Designer. W tym zawodzie pracują ludzie po różnych kierunkach, z różnymi kompetencjami. Każdy ma jakieś braki – nie ma w Polsce specjalistycznych studiów z tego zakresu.

Stanowisko to jest często w ogóle pomijane i projektantem szkolenia, a często jeszcze dalej jego twórcą treści jest autor merytoryki (SME – Subject-matter expert). Rola kogoś, kto projektuje proces dydaktyczny (w tym proces dydaktyczny z użyciem technologii) jest pomijana, gdyż panuje przekonanie, że to autor treści wie jak ich nauczyć. Otóż autor treści często nie wie jak ma ich nauczyć, tak jak wiele osób uczy bez żadnego przygotowania do tego jak uczyć.

Moim zdaniem IDEALNIE będzie, jeśli spotkają się w jednym człowieku kompetencje z 3 obszarów:

Kompetencje e-learning hero

Projektowanie edukacji

Ten obszar to połączenie wiedzy, umiejętności i doświadczenia z zakresu psychologii poznawczej, kognitywistyki, andragogiki, znajomości metod i modeli nauczania, modeli projektowania i ewaluacji szkoleń, teorii uczenia, trenerki, coachingu itd. Niezbędne jest też doświadczenie w nauczaniu, prowadzeniu szkoleń, umiejętność projektowania wizualizacji, umiejętność prezentowania.

W tym obszarze znaleźć się powinna znajomość i umiejętność zastosowania (hasłowo i po angielsku, żeby łatwiej było wyszukać i się uczyć):

  1. Adult Learning Theory
  2. Cognitive Load Theory
  3. Cognitive Theory of Multimedia Learning
  4. Connectivism
  5. Constructivism
  6. Social Learning Theory
  7. Component Display Theory
  8. ARCS Motivation Design
  9. Bloom’s Taxonomy
  10. Kemp’s Instructional Design Model
  11. Gagné’s Nine Events of Instruction
  12. UDL – Universal Design for Learning
  13. Successive Approximation
  14. Kirkpatrick’s 4 Levels of Training Evaluation
  15. Training and Learning Outcomes Evaluation
  16. Learning Analytics

Moje ulubione zasoby dotyczące kompetencji w tym obszarze to:

Kompetencje IT

Silne kompetencje IT bardzo pomagają. Pod tym adresem http://nowcomms.com/?p=349 znaleźć można listę 100 stron w Internecie stojących najwyżej w rankingach związanych z narzędziami e-learning. Warto się z nimi zapoznać.

Kompetencje w tym obszarze:

  1. Znajomość możliwości technologii internetowych.
  2. Umiejętność programowania na poziomie podstawowym, znajomość HTML, CSS.
  3. Podstawowe umiejętności z zakresu stosowania narzędzi do obróbki grafiki wektorowej i rastrowej.
  4. Znajomość narzędzi klasy authoring tools, do tworzenia kursów e-learning (moje top3: Adobe Captivate, Articulate Studio, Trivantis Lectora)
  5. Znajomość systemów klasy LMS/LCMS oraz standardów od ADL, AICC, IEEE, IMS, Tin Can API.

Analityka biznesowa i kompetencje biznesowe

Spis haseł może stąd: http://en.wikipedia.org/wiki/Business_analysis

Jakie kompetencje warto rozwijać w tym obszarze?

  1. Kompetencje poznawcze, na które składają się: zdolność rozwiązywania problemów, elastyczność myślenia, kreatywność, gotowość do uczenia się, innowacyjność.
  2. Kompetencje społeczne obejmujące: komunikatywność, umiejętności negocjacji, zdolność do współpracy, praca w grupie i praca w zespole.
  3. Kompetencje osobiste takie jak: inicjatywa, radzenie sobie ze stresem, wytrwałość i sumienność, zaangażowanie, umiejętność podejmowania decyzji.
  4. Kompetencje kierownicze, które ujawniają się w zdolności delegowania zadań, motywowania zespołu, organizowania i planowania zadań, przywództwa, zdolności budowania zespołu, zarządzanie zmianą, kierowanie zespołem, zarządzanie projektami.
  5. Kompetencje menedżerskie, do których zalicza się między innymi: znajomość branży, umiejętność diagnozowania potrzeb klienta, znajomość technik sprzedaży, orientację w biznesie, dzielenie się z pracownikami informacjami obejmującymi nowe trendy, budżetowanie, analityka biznesowa, prezentowanie.

Punkty 4 i 5 to już rozwój w kierunku stanowiska CLO -> Chief Learning Officer.

Ciekawy wpis na ten temat kompetencji e-learningowych jest także na blogu Bartłomieja Polakowskiego, który wspomina o projekcie Clive Shepherda i Barry Simpsona o nazwie SkillsJourney. Panowie zbudowali niezłe narzędzie do badania luk kompetencji e-learning.

Co warto przeczytać?

Polecane pozycje literatury: http://community.articulate.com/forums/p/675/1644.aspx#1644

Na koniec jeszcze bardzo ciekawy podcast o kompetencjachInstructional Designera od Connie Malamed (http://theelearningcoach.com) „ELC 001: Finding a Job in Instructional Design”:

P.S. Skróconą treść tego wpisu zamieściłem także wcześniej w komentarzu na blog2edu.
Image: photostock / FreeDigitalPhotos.net

  • http://twitter.com/b_polakowski BartłomiejPolakowski

    Bardzo fajne podsumowanie tematu. Dużo ciekawych źródeł. Mam nadzieję, że autor nie spocznie na laurach:)

  • http://www.facebook.com/jankowski.tomasz Tomasz Jankowski

    Witaj Bartku. Trzymaj kciuki :)