Zorganizuj Internet w e-szkolenie w MentorMob

Zorganizuj Internet w e-szkolenie w MentorMob

  • 3
  • 12 maja 2013

Czym jest MentorMob?

MentorMob to narzędzie do organizowania zasobów Internetu w postać materiałów szkoleniowych dotyczących jakiegoś tematu. Aplikacja ta umożliwia tworzenie tzw. learning playlists, w których możesz zamieścić treści, zadania do wykonania, zastosować różne modele uczenia i różne technologie web 2.0 (od pasywnego przekazywania treści przez social media po gryfikację).

Możesz zorganizować współpracę i zaangażowanie uczących się, gdyż playlisty mogą być tworzone i edytowane przez jedną lub wiele osób. Learning playlisty mogą zawierać pytania quizowe (trochę na dzisiaj bieda, bo dostępne są tylko multiple choice i true/false; widzę dla nich raczej zastosowanie jako refleksję, niż do pomiaru efektów nauczania). Learning playlisty mogą być osadzone na blogu, stronie internetowej, czy też np. w systemie LMS.

Popatrz proszę przez minutę na to wideo:

Serwis jest w tej chwili w późnej wersji ALPHA, interfejs ulegnie pewnie jeszcze zmianom. Nie jest to oczywiście jeszcze narzędzie w stabilnej wersji, o którą oparłbym sprzedaż szkoleń, ale narzędzia podobne do tego są warte uwagi i strasznie mi się podobają, bo z ich użyciem w połączeniu z TinCanAPI wreszcie ma szansę się coś ruszyć w profesjonalnych szkoleniach realizowanych technikami mieszanymi, wykraczając poza schemat opierający się na założeniu, że uczący się ma do dyspozycji system LMS + kontent w SCORM + zakaz klikania w firmie na coś innego (że niby rozprasza).

Przykład

Załóżmy, że chciałbym Cię nauczyć podstaw teoretycznych dotyczących blended learningu – kształcenia mieszanego. W tym celu zebrałem i zorganizowałem w określonym porządku materiały dydaktyczne w różnych formach. Pomiędzy materiały powciskałem pytania, które mają na celu podtrzymać Twoją uwagę, skłonić do krótkich refleksji i utrwalić przedstawiane wcześniej informacje. Pytania nie mają służyć do sprawdzania Twojej wiedzy. Kliknij poniżej, aby zobaczyć przykład.

Blended learning w MentorMob

Poznałeś teorię dotyczącą blended learningu, teraz zgodnie z cyklem Kolba czas na pragmatyzm (zastanów się jak wykorzystasz tę teorię w praktyce, do czego Ci się przyda?), doświadczenie (zaprojektuj i zrealizuj szkolenie w oparciu o metody mieszane) i refleksję (co poszło dobrze? co się nie powiodło? jakie było to doświadczenie? itd.). To już zostawię Tobie do realizacji samodzielnej.

Charakterystyka MentorMoba
Możesz tworzyć playlisty z materiałów w postaci:
  1. video z YouTube, Vimeo, TED/TEDx, itd.
  2. PDFów,
  3. dokumentów Google, dokumentów MS Office w Skydrive (zauważ, że zarówno w wersji do przeczytania, jak i w wersji do edycji),
  4. prezentacji / slideshare / prezi,
  5. stron internetowych / artykułów / wpisów z blogów,
  6. dowolnych linków do aplikacji internetowych, w których coś trzeba zrobić (np. interakcje user-content, ewaluacja, zadania do wykonania).

Do czego się nadaje to lub podobne narzędzie – gdzie i w jakich formach:

  • fragment procesu dydaktycznego w szkolnictwie zawodowym, średnim i wyższym,
  • szkolenia w sektorze SME nie ograniczających dostępu do Internetu,
  • szkolenia w bardziej świadomych korporacjach nastawionych na rozwój pracowników, nie ograniczających dostępu do Internetu,
  • wsparcie tutoringu, mentoringu i coachingu w formie zdalnej,
  • wsparcie modelu flipped classroom i szkoleń mieszanych,
  • wsparcie przy aktywności, która polega na tworzeniu treści szkoleniowych/dydaktycznych przez osoby uczące się.

MentorMob nie nadaje się do szkoleń w firmach i organizacjach ograniczających pracownikom dostęp do Internetu.

Tworzenie playlisty

Popatrz w jak prosty sposób możesz samodzielnie utworzyć takie szkolenie i dodać do niego zasoby:

Zakładanie nowej playlisty

MentorMob - tworzenie szkolenia

MentorMob – tworzenie szkolenia

Dodawanie zasobów

MentorMob - dodawanie zasobów

MentorMob – dodawanie zasobów

Dodawanie quizu

MentorMob - dodawanie quizu

MentorMob – dodawanie quizu

Edycja zasobów

MentorMob - edycja zasobów

MentorMob – edycja zasobów

Dodatek do Chrome

Całkiem funkcjonalny jest też dodatek do przeglądarki Chrome. Umożliwia on dodawanie nowych zasobów do Twoich playlist i wygląda w działaniu tak, jak na zrzucie ekranu poniżej:

Dodawanie zasobów do MentorMob - wideo o blended learningu Anny Sabramowicz

Dodawanie zasobów do MentorMob – wideo o blended learningu Anny Sabramowicz

Licencje

W wersji płatnej – dochodzą dodatkowe opcje w obszarach prywatności (obrandowane playlisty niepubliczne, administracja uprawnieniami użytkowników), możliwość uploadu własnych niepublicznych materiałów, pomiaru zaangażowania i wyników quizów, oraz analityka. Darmowe i płatne konta zgodnie z jednym z planów możesz założyć tutaj: http://www.mentormob.com/mmu/plans

Raportowanie

TinCanAPI to nowy standard służący do raportowania aktywności w szkoleniach e-learning. Wysyłanie wyników i doświadczeń z uczenia się z MentorMoba może być wykonane z pomocą TinCanAPI. Testowo można to sprawdzić instalując Bookmarklet „I Learned This!” powiązany z publicznym LRSem (Learning Record Store).

Więcej informacji o TinCanAPI tutaj:

  1. Co to jest TinCanAPI?
  2. Jak zainstalować sobie bookmarklet?
  3. Gdzie znajdę wyniki przesłanej aktywności do publicznego LRS-a?
  4. Kilka przykładów aktywności, które można raportować tym standardem.
  5. Jak wyglądają raporty z powyższych aktywności (statementów, kursu, gry, locatora)?

Ten przykład służy do zastosowań testowych, abyś mógł doświadczyć do czego zdolny jest nowy standard TinCanAPI. W środowisku produkcyjnym LRS-a trzeba oczywiście samodzielnie wdrożyć we własnej infrastrukturze IT (najczęściej jako rozszerzenie funkcjonalności systemu LMS w postaci aktualizacji) lub wydzierżawić (np. w Scorm Cloud). Wówczas po utworzeniu szkolenia konfigurujesz je do działania z Twoim LRSem i publikujesz je do standardu TinCanAPI.

Od czego zaczniesz z MentorMobem?

Na MentorMobie jest sporo ciekawych zasobów, z których możesz się pouczyć. Chcesz zatem rozpocząć tworzenie własnych materiałów, czy pouczyć się od innych?

Źródła:

  1. Blended learning – Definicja wg Wikipedii.
  2. Blended learning – Film z wyjaśnieniem na YouTube.
  3. Blended learning – Artykuł autorstwa Pani Justyny Semczuk.
  4. Blended learning – Artykuł Dona Clarka.
  5. Blended learning – Infografika – blended learning w szkolnictwie.
  6. Blended learning – Case study – wdrożenie formuły blended learning przez Kineo w korporacji ARAMARK.
  7. Blended learning – Przykład aktywności wdrożonych w formule blended.
  8. Blended learning – Clive Shepherd o projektowaniu efektywnego blended learningu – podsumowanie.
  9. Blended learning – Anna Sabramowicz o blended learningu.
  • Marek Vogt-Goliasz

    Świetna sprawa! Warto przyglądać się rozwojowi tego produktu. Tomku, dzięki za bardzo rzetelny i wyczerpujący opis. Mam nadzieję, że dzięki takim inicjatywom coraz więcej osób, szczególnie z biznesu, uda się przekonać, że zakaz klikania poza „ekrany” nie sprawdza się.

    • https://plus.google.com/102179841312508204673/posts Tomasz Jankowski

      Dzięki Marku! Myślę, że bardziej szkodliwa jest niemożliwość zastosowania tego typu narzędzi w ogóle – z uwagi na betonowe restrykcje dotyczące polityki dostępu do Internetu w firmie. Brak Web 2.0+ w rozwoju organizacji to bardzo skuteczny hamulec. Pozbawia się pracowników inicjatyw oddolnych, kładąc nacisk na wyrobnictwo i argumentując to dbałością o produktywność i bezpieczeństwo. „Bo Internety są złe, a Google Search, Quora, Twitter, Facebook, LinkedIn i blogi to nie są narzędzia do uczenia się i rozwoju…” Model rozwoju wielu organizacji oparty jest wyłącznie o zamknięte, wewnętrzne szkolenia i wewnętrzne zasoby KM. Jeśli tak przyjęta strategia działa, organizacja nie odczuwa z tego powodu jakichkolwiek braków, przekładających się na spadki sprzedaży, to będzie trudno ją zmienić. Pół biedy jeśli zasoby szkoleniowe nie są slajdowiskami z miliardem wypunktowań i przyciskiem „Next”. Na szczęście jednak nie wszystkie duże firmy postępują w ten sposób. Lubię przeglądać studia przypadków tego teamu: http://internettimealliance.com/ i bardzo jestem „za” koncepcją Jaya Crossa „Working Smarter”. Takie moje 3 grosze na temat różnych zderzeń z rzeczywistością 🙂

    • https://plus.google.com/102179841312508204673/posts Tomasz Jankowski

      Jeszcze coś na zilustrowanie mojego komentarza: http://dilbert.com/strips/comic/2013-07-14 🙂

  • Marek Kmiecik

    Witaj TJ. Bardzo dobry artykuł. Ale obecnie (styczeń 2014) dostępny jest serwis LessonPaths, który realizuje te same zadania. Chyba to jest ostateczna wersja MentorMObie. Może warto byłoby poinformować czytelników o tym fakcie. Poza tym świetny artykuł i bardzo przydatny.

    • https://plus.google.com/102179841312508204673/posts Tomasz Jankowski

      Witaj Marku! Dziękuję za informację i feedback, niestety nie miałem czasu zaktualizować wpisu, rzeczywiście „MentorMob EDU is now LessonPaths”. http://www.lessonpaths.com/ Pozdrawiam!